De supermarktketen Lidl lanceerde in oktober 2018 het biermerk Kordaat op de Nederlandse markt. Dit bier schoot Bierbrouwerij Grolsch in het verkeerde keelgat. Grolsch was namelijk van mening dat Kordaat te veel lijkt op hun biermerk Kornuit. Grolsch start een kort geding tegen Lidl want de bierbrouwer wil dat Lidl onmiddellijk stopt met de verkoop van hun Kordaat-bier.
Hoewel Kornuit en Kordaat als woorden op elkaar lijken, hebben ze verschillende betekenissen (“makker” tegenover “ferm/beslist”). Volgens de rechter kan echter niet worden vastgesteld of sprake is van een ‘begripsmatig verschil’. Lidl heeft niet aangetoond dat een consument deze verschillende betekenissen kent. Als de woorden hetzelfde betekenen dan kan dat in het merkenrecht een probleem zijn, zoals bijvoorbeeld bij de rechtszaak om Heksenkaas en Witte Wievenkaas, waar het ging om de vraag of er begripsmatige verwarring tussen beide kazen was.
Volgens de rechter is er in het geval van Kornuit en Kordaat nog iets anders aan de hand: er is maar weinig visuele en auditieve overeenstemming tussen beide woorden. Tussen “nui” en “daa” zit volgens de rechter een duidelijk visueel en auditief verschil dat zwaarder weegt dan het met elkaar overeenkomende ‘kor’. De overeenstemming tussen de twee merken is volgens de rechter zo klein dat er geen verwarringsgevaar bestaat bij de consument. Dat blijkt ook uit het marktonderzoek waarmee Lidl tijdens de rechtszaak op de proppen komt: 98% van de ondervraagden in dat onderzoek noemde niet Kornuit bij het zien van Kordaat.
De zaak had voor Grolsch een ongewenste uitkomst, zodat de bierbrouwer in hoger beroep ging. Kort voordat het hof een oordeel zou uitspreken troffen Grolsch en Lidl een schikking. De inhoud van deze schikking is niet bekend geworden
Ben je ondernemer en kom je met een nieuwe naam voor jouw product of jouw bedrijf? Je kunt jouw merk beschermen via het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Daar kun je ook laten onderzoeken of de door jou bedachte naam of het beeldmerk nog beschikbaar is. Als je namelijk een naam of beeldmerk gaat gebruiken dat hetzelfde is of lijkt op dat van een ander dan kan die ander je sommeren daarmee te stoppen en als je dat niet doet, naar de rechter stappen.
Het is bij het starten van een bedrijf of een nieuwe productlijn niet alleen belangrijk om te kijken of de naam of het beeldmerk beschikbaar is. Je doet er ook verstandig aan te overwegen of je niet een B.V. gaat oprichten. Voor advies daarover kun je bij ons terecht.
Bij Westvest Notarissen zijn mr Stefan Pronk en mr Marcella Balice gespecialiseerd in bedrijfszaken. Zij adviseren u graag.